Online Magyarország
Települések
Kistérségek
Régiók
Keresések
Befektetőknek, kivitelezőknek
(ajánlatok és ajánlatkérések)
 
Portfólió
(cégek, intézmények, civil szervezetek a településen)
 
Turisztikai vonzerőleltár
(látnivalók és rendezvények)
 
Versenyképesség
(települések statisztikai adatbázisa)
 
TÖOSZ online
(az önkormányzati szövetség hírei)
 
 
 
Új Magyarország Fejlesztési Terv
(2007-2013 nyertes pályázatok)
Web-tér menedzser
belépés
regisztrált felhasználóknak
Adózás, helyi adók

Államigazgatás

Állatbarát

Állatgyógyászat

Állatkozmetika

Állatorvosok

Állattartás

Balaton

Befektetés

Belföld

Bér, jövedelem

Beruházás

Biztosítás

Borturisztika, borturizmus

Cégvilág

Civil hírek

Család

Egészségügy / szociális intézmények

Egyesület

Elektronikus ügyintézés

Elemzések, tanulmányok

Életmód

Energiagazdálkodás

Építési ügyek

Építőipar

Érdekességek

EU információk

e-ügyintézés

Felhívás

Felmérések

Fiatalok

Foglalkozás egészségügy

Foglalkoztatás

Fogyasztóvédelem

Gasztronómia

Gazdasági hírek

Gazdaságpolitika

Gyermeknevelés

Hazai sport

Helyi önkormányzat

Helytörténet

Innen-onnan

Innováció

Interjú

Jegyzet

Képviselők hírei

képviselő-testület

Kistelepülések

Kistérségek

Kitüntetés

Konferencia

Kormányzati hírek

Közbiztonság

Közérdekű információk

Közgyűlés

Közlekedési információk

Közműépítés és szolgáltatás

Közvélemény

Kulturális programok

Népművészet

Nyugdíjasoknak

Oktatás

Parlament

Pedagógia

Polgári védelem

Politika, közélet

Regionális programok

Rendezvény

Rendőrségi hírek

Szabadidő

Szociálpolitika

Társadalom

Tudományos hírek

Tudósítás

Turizmus

Utazás

Vagyonkezelés

Vállalkozásfejlesztés


Alkotmánybírósághoz ritkábban fordulunk majd?

 

 A tervek szerint a jövőben a jogszabályok utólagos normakontrolljára csak konkrét jogsérelem esetén lenne lehetőség, azaz az érintettek és a bíróságok fordulhatnának az Alkotmánybírósághoz (Ab) - közölte Szájer József, a Fidesz-KDNP alkotmányszövegező bizottságának vezetője a Hírszerzőnek adott, kedden megjelent interjúban.

A fideszes európai parlamenti képviselő kifejtette: a terveik között nem szerepel az Ab működési alapelveinek megváltoztatása.

Az erre vonatkozó részletszabályok azonban várhatóan nem az új alaptörvényben, hanem az alkotmánybíráskodásról szóló kétharmados törvényben lesznek majd kibontva.

 

Mint mondta, elsősorban olyan változások lesznek, amelyeket az Ab is indokoltnak és szükségesnek tart. Így az önkormányzati rendeletek felülvizsgálata átkerül majd a testülettől az új közigazgatási bíróságokhoz.

 

Az előzetes normakontrollt kibővítenék - "ami egyébként hátráltathatja majd a kormány működését, hiszen lassítja a törvényalkotás ütemét" -, az utólagos normakontrollra viszont csak konkrét jogsérelem esetén lenne lehetőség, azaz az érintettek és a bíróságok fordulhatnának majd a testülethez - ismertette Szájer József.

Kifejtette: a törvény parlamenti elfogadása előtt egy kibővített kezdeményezői kör - a köztársasági elnök, a miniszterelnök, a képviselők egy bizonyos százaléka - kérhetné az Ab-t, hogy egy szabott határidő mellett vizsgálja meg a javaslatot.

Az előzetes normakontrollra a harmincnapos határidő szerinte elfogadható lenne.

 

Ha az Ab alkotmányosnak találja, akkor az Országgyűlés megtarthatja a végszavazást, ha pedig alaptörvény-ellenesnek, akkor a parlament megteszi a szükséges javításokat.

Ezek után a rendes bíróságok mellett csak az fordulhat az Ab-hoz, aki úgy érzi, hogy a törvény valamiért sérti az ő jogát, és igazolni tudja érintettségét - tette hozzá.

 

"Ma bárki betérhet a testülethez az utcáról azzal, hogy ez vagy az a törvény úgy általában alkotmányellenes, az Ab pedig szabadon vizsgálhatja a törvény bármelyik részét, még hivatalból is eljárhat" - hívta fel a figyelmet, hozzáfűzve, hogy ezt a változtatást az Alkotmánybíróság szorgalmazta: képtelenek ugyanis kezelni a hozzájuk beérkező rengeteg indítványt, amelyek lassítják az ügymenetet.

 

Arra a kérdésre, hogy mi lesz a Lázár János Fidesz-frakcióvezető által tavaly előterjesztett és a parlament által elfogadott alkotmánymódosítással, amely szerint az Ab csak alapjogi szempontból foglalkozhat költségvetési kérdésekkel, Szájer József úgy válaszolt: bízik benne, hogy egy olyan alkotmányt fog megszavazni a tavasszal a parlament, amely ebből a szempontból sem hagy lyukat az Ab jogkörein.

"Annak örülnék, ha az Alkotmánybíróság jogosítványai a jövőben is teljes körűek lennének" - mondta.(MTI)

Publikálta
null