Az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács (OKÉT), mint a közszférában foglalkoztatottak országos érdekegyeztető fóruma áttekintette, hogy mi okozza a nyilvántartási hiányosságokat, milyen intézkedések szükségesek az adatpótlások, pontosítások érdekében. Ennek alapján az OKÉT kormányzati, szakszervezeti és önkormányzati érdekképviseleti oldala a következőkről tartja fontosnak tájékoztatni a közszolgálat különböző területein foglalkoztatottakat.
Az évekre visszamenő nyilvántartási hiányosságok alapvetően a központi bejelentési és nyilvántartási rendszerek eltéréseire, rendezetlenségére vezethetők vissza. Ennek következtében előfordul, hogy az egészségbiztosítási nyilvántartásokban jelenleg nincs hivatalos adat arról, hogy a közszolgálati alkalmazott mely intézmény munkavállalója, holott egészségbiztosítási járuléka levonásra és befizetésre került.
Az OKÉT felhívja a közszféra alkalmazottainak figyelmét a következőkre:
- Esetükben a foglalkoztatásukhoz kapcsolódó egészségbiztosítási jogviszony ellenőrzését, az adatok kiegészítését, pontosítását az arra illetékes állami szervek – a Magyar Államkincstár, az Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár – saját adatbázisaik alapján hivatalból elvégzik, ez nem az érintett közszolgálati alkalmazottak egyéni kötelezettsége.
- A hivatalok közötti egyeztetés már megkezdődött, és 2007 során valamennyi közszolgálati alkalmazott esetében a biztosítási jogviszony egyértelműen tisztázásra, megfelelő dokumentálásra kerül.
- Mindez azt jelenti, hogy amennyiben egy közszolgálati alkalmazott (minisztériumi vagy önkormányzati köztisztviselő, tanár, tűzoltó stb.) arról értesül a háziorvosától vagy az egészségbiztosítási pénztár leveléből, hogy egészségbiztosítása tisztázatlan, semmilyen személyes intézkedést nem kell tennie helyzete rendezése érdekében. Így nem kell munkáltatójától igazolást kérnie foglalkoztatási jogviszonya fennállásáról, nem kell továbbá személyesen felkeresnie az Országos Egészségbiztosítási Pénztár illetékes igazgatóságát, nem kell az ügyintézés érdekében utaznia, sorban állnia.
- Az OEP által postázott „Adateltérési nyilatkozat”-ot azonban célszerű a válaszborítékban visszaküldeni, mert bár az nem jelenti a hivatalos nyilvántartásba vételt, segíti azonban a hatóságok közötti adategyeztetést.
- A közszféra alkalmazottai esetében a személyes ügyintézés tehát felesleges, a jogviszony jogszerű rendezésére, igazolására csak az említett állami szervek hivatalos nyilvántartásai, eljárása alapján van mód, egyéni kezdeményezésre nincs.
Mivel az egészségbiztosítási jogviszony rendezetlenségének 2008. január 1-jéig semmilyen hátrányos következménye nincs az egészségügyi ellátási jogosultságra, az OKÉT arra kéri a közszféra azon alkalmazottait, akik egészségbiztosítási jogviszonya jelenleg rendezetlennek tűnik, hogy türelemmel várják meg a hivatalos intézkedést.
Ugyanakkor nyomatékosan szükséges hangsúlyozni, hogy a jelen tájékoztatóban foglaltak nem vonatkoznak azokra, akik nem a közszférában állnak jogviszonyban, hanem egyéni vagy társas vállalkozások alkalmazásában állnak. Az ő esetükben egészségbiztosítási jogviszonyuk rendezése érdekében a személyes vagy levél általi közreműködésük is feltétlenül szükséges.
|