Online Magyarország
Települések
Kistérségek
Régiók
Keresések
Befektetőknek, kivitelezőknek
(ajánlatok és ajánlatkérések)
 
Portfólió
(cégek, intézmények, civil szervezetek a településen)
 
Turisztikai vonzerőleltár
(látnivalók és rendezvények)
 
Versenyképesség
(települések statisztikai adatbázisa)
 
TÖOSZ online
(az önkormányzati szövetség hírei)
 
 
 
Új Magyarország Fejlesztési Terv
(2007-2013 nyertes pályázatok)
Web-tér menedzser
belépés
regisztrált felhasználóknak
Adózás, helyi adók

Államigazgatás

Balaton

Befektetés

Belföld

Beruházás

Biztosítás

Borturisztika, borturizmus

Cégvilág

Civil hírek

Család

Egészségügy / szociális intézmények

Egyesület

Elemzések, tanulmányok

Életmód

Energiagazdálkodás

Érdekességek

EU információk

EU pályázatok

Felhívás

Felmérések

Fiatalok

Foglalkozás egészségügy

Foglalkoztatás

Fogyasztóvédelem

Gasztronómia

Gazdasági hírek

Gazdaságpolitika

Gyermeknevelés

Hazai sport

Helyi önkormányzat

Helytörténet

Ingatlan

Innen-onnan

Innováció

Interjú

Irodalom

Jótékonyság

Kamarák

Karácsonyi ünnepségek

Képviselők hírei

képviselő-testület

Kiállítások, konferenciák

Kistelepülések

Kistérségek

Kitüntetés

Koncert

Konferencia

Kormányrendeletek

Kormányzati hírek

Környezetvédelem

Közérdekű információk

Közgyűlés

Közlekedési információk

Közvélemény

Kulturális programok

Nemzeti Fejlesztési Terv

Népművészet

Oktatás

Pályázatok

Pedagógia

Piackutatás

Politika, közélet

Portré

Regionális programok

Rendezvény

Sportrendezvény

Szabadidő

Szociálpolitika

Társadalom

Történelem

Törvény, rendelet, szabályozás

Tudomány

Tudományos hírek

Tudósítás

Turizmus

Vagyonkezelés

Vállalkozásfejlesztés

Vallás


Jókai Anna Kossuth-díjas írónő hetvenötödik születésnapjára


Jókai Anna életműve az átlagemberek és az elhivatottak külső-belső problémáit tárja föl a teljesség igényével. Nevezték már spirituális realistának, a modern lelkiségi irodalom spiritus rectorának, a Hamvas Béla, Várkonyi Nándor, Kodolányi János nevével fémjelzett tradicionalista triász méltó szellemi örökösének, de a modern, huszadik-huszonegyedik századi magyar élet ralista bemutatása szervesen összekapcsolja őt azokkal a hagyományokkal is, amelyeket Móricz Zsigmond teremtett meg. Az írónő holnap, november 24-én ünnepli hetvenötödik születésnapját.

Eddigi, folyamatosan gyarapodó életművéről elmondhatjuk, hogy tematikai szempontból enciklopédikus igénnyel dolgozta föl a huszadik-huszonegyedik század értelmiségi létezésének minden szegmensét, s az átalegmberélet pokoli bugyrairól is teljes képet nyújt. Vádiratokat ír az átmeneti kor falára, amely nem becsüli sem a művészeit, sem a kreatív értelmiség élvonalát, még kevésbé a tehetséges, tisztességes, a kötelességét becsületesen teljesítő átlagértelmiséget. S azzal is szembenéz, hogy a rendszerváltozás egyik legnagyobb csalódása éppen abban ragadható meg, hogy ebben a tekintetben semmi sem változik.

Legújabb, összműfaji szintézist és gondolati, metafizikai összegzést megvalósító abszurd antiregénye, a Godot megjött kapcsolódik is a korábbiakhoz, ugyanakkor új fejezetet is nyit Jókai Anna életműve az átlagemberek és az elhivatottak külső-belső problémáit tárja föl a teljesség igényével. Nevezték már spirituális realistának, a modern lelkiségi irodalom spiritus rectorának, a Hamvas Béla, Várkonyi Nándor, Kodolányi János nevével fémjelzett tradicionalista triász méltó szellemi örökösének, de a modern, huszadik-huszonegyedik századi magyar élet ralista bemutatása szervesen összekapcsolja őt azokkal a hagyományokkal is, amelyeket Móricz Zsigmond teremtett meg. Az írónő holnap, november 24-én ünnepli hetvenötödik születésnapját.

Eddigi, folyamatosan gyarapodó életművéről elmondhatjuk, hogy tematikai szempontból enciklopédikus igénnyel dolgozta föl a huszadik-huszonegyedik század értelmiségi létezésének minden szegmensét, s az átalegmberélet pokoli bugyrairól is teljes képet nyújt. Vádiratokat ír az átmeneti kor falára, amely nem becsüli sem a művészeit, sem a kreatív értelmiség élvonalát, még kevésbé a tehetséges, tisztességes, a kötelességét becsületesen teljesítő átlagértelmiséget. S azzal is szembenéz, hogy a rendszerváltozás egyik legnagyobb csalódása éppen abban ragadható meg, hogy ebben a tekintetben semmi sem változik.

Legújabb, összműfaji szintézist és gondolati, metafizikai összegzést megvalósító abszurd antiregénye, a Godot megjött kapcsolódik is a korábbiakhoz, ugyanakkor új fejezetet is nyit Jókai Anna életműve az átlagemberek és az elhivatottak külső-belső problémáit tárja föl a teljesség igényével. Nevezték már spirituális realistának, a modern lelkiségi irodalom spiritus rectorának, a Hamvas Béla, Várkonyi Nándor, Kodolányi János nevével fémjelzett tradicionalista triász méltó szellemi örökösének, de a modern, huszadik-huszonegyedik századi magyar élet ralista bemutatása szervesen összekapcsolja őt azokkal a hagyományokkal is, amelyeket Móricz Zsigmond teremtett meg. Az írónő holnap, november 24-én ünnepli hetvenötödik születésnapját.

Eddigi, folyamatosan gyarapodó életművéről elmondhatjuk, hogy tematikai szempontból enciklopédikus igénnyel dolgozta föl a huszadik-huszonegyedik század értelmiségi létezésének minden szegmensét, s az átalegmberélet pokoli bugyrairól is teljes képet nyújt. Vádiratokat ír az átmeneti kor falára, amely nem becsüli sem a művészeit, sem a kreatív értelmiség élvonalát, még kevésbé a tehetséges, tisztességes, a kötelességét becsületesen teljesítő átlagértelmiséget. S azzal is szembenéz, hogy a rendszerváltozás egyik legnagyobb csalódása éppen abban ragadható meg, hogy ebben a tekintetben semmi sem változik.

Legújabb, összműfaji szintézist és gondolati, metafizikai összegzést megvalósító abszurd antiregénye, a Godot megjött kapcsolódik is a korábbiakhoz, ugyanakkor új fejezetet is nyit az írónő életművében, amelynek Jókai Anna életműve az átlagemberek és az elhivatottak külső-belső problémáit tárja föl a teljesség igényével. Nevezték már spirituális realistának, a modern lelkiségi irodalom spiritus rectorának, a Hamvas Béla, Várkonyi Nándor, Kodolányi János nevével fémjelzett tradicionalista triász méltó szellemi örökösének, de a modern, huszadik-huszonegyedik századi magyar élet ralista bemutatása szervesen összekapcsolja őt azokkal a hagyományokkal is, amelyeket Móricz Zsigmond teremtett meg. Az írónő holnap, november 24-én ünnepli hetvenötödik születésnapját.

Eddigi, folyamatosan gyarapodó életművéről elmondhatjuk, hogy tematikai szempontból enciklopédikus igénnyel dolgozta föl a huszadik-huszonegyedik század értelmiségi létezésének minden szegmensét, s az átalegmberélet pokoli bugyrairól is teljes képet nyújt. Vádiratokat ír az átmeneti kor falára, amely nem becsüli sem a művészeit, sem a kreatív értelmiség élvonalát, még kevésbé a tehetséges, tisztességes, a kötelességét becsületesen teljesítő átlagértelmiséget. S azzal is szembenéz, hogy a rendszerváltozás egyik legnagyobb csalódása éppen abban ragadható meg, hogy ebben a tekintetben semmi sem változik.

Legújabb, összműfaji szintézist és gondolati, metafizikai összegzést megvalósító abszurd antiregénye, a Godot megjött kapcsolódik is a korábbiakhoz, ugyanakkor új fejezetet is nyit poklainak és elíziumainak metafizikus nagyregényei, A feladat (1977), a Jákob lajtorjája (1982), a Ne féljetek! (1998) keresik az üdvösség, az isteni megigazulás esélyeit is. Ugyanakkor hitelesen tárják elénk azokat a hétköznapi életakadályokat, amelyek tökéletesen abszurd módon, de elgáncsolják ama gigászi küldetésre predesztinált embereket is, akik homlokukkal a csillagokat érintik, de elbotlanak szinte egyetlen kicsinyke szalmaszálban is.

Jókai Anna életműve a 4447-től, a drámaváltozatoktól (Fejünk felől a tetőt, Tartozik és követel) a Vörös és vörösön, az Ifjú halász és a hálón át a zseniális, pengeéles és kifinomult esszékig (Mi ez az álom, 1990; A töve és a gallya, 1991; Perc-emberkék dáridója, 1996) az emberi élet Istenhez kiáltó, napfényglóriás zenitjeiről és a pokolba vonzó, abszurd drámákhoz lényegülő nadírjairól is teljes képet nyújt. Az eddigi életművet a maga teljességében gigászi vállalkozás megvalósításaként újra közölte a Széphalom Könyvműhely, amelyet író és költőtársa, Mezey Katalin vezet. Eközben Jókai Anna az enciklopédikus teljességhez képest új korszakot kezdett el az Ima Magyarországért (2003) című csodálatos költeménnyel. Ebben bevallottan azt a végtelen, konkrét politikai okoktól motivált csalódásélményt is megfogalmazta, amelyet a gondolkodó magyarok éreztek az 1998–2002-ig alapjában véve jól működő polgári, keresztény, nemzeti kormány racionálisan megmagyarázhatatlan, tökéletesen abszurd választási veresége után. Ugyanakkor Istenhez kiáltva imába foglalta azt a világméretű pusztulást is, amit a globalizáció, a baloldali-liberális médiumok hazugsággyárai okoznak az emberek lelkében. Nem kevéssé azt a környezetrombolást is megmutatta, ami már-már reális valósággá teheti az ökológiai apokalipszist, a totális világpusztulást is. E vers felfogható az addigi Jókai Anna-életmű zárókövének, de az új korszak nyitányának is.

Az archaizáló, régi magyar irodalmi verselői stílust és a pusztulás további terjedését, Magyarország és a világ elfekélyesedésének krónikáját folytatta a Virágvasánap alkonyán – Krónikásének 1956-2006 című remek költeményében is. Ezt a tavaly megjelent művet végigolvasva az éles tekintetű, hallásra kiélezett fülű olvasó már sejtette, hogy az írónőt immár konkrétan is megérinti, ihletbe lendíti a hétköznapjainkba immár végérvényesen beköltözött abszurditás és a köznapi szenny is. Az enyészet és az erózió taszító „illata”. Beszéljünk magyarul: bűze. Magyarán: sejthető volt, hogy Jókai Anna életművének új fejezetében megjelenik az abszurd legfennköltebb filozófiája és a hétköznapi abszurditások naturális valósága is. A Godot megjött című, legújabb regénye műfaji szempontból is sokrétű. Avantgárd és neoavantgárd gesztusok, bibliai, magyar és világirodalmi allúziók, drámai és lírai elemek, színműforma párbeszédek és versbetétek teszik összetetté a prózaepikai alkotás szerkezetét. A cím irodalmi utalás. Samuel Beckett, a huszadik századi dráma kiemelkedő képviselője alkotta meg 1959-ben az abszurd irodalom szimbolikus alapművét, a  Godot-ra várva című tragikomédiát. E műben a főszereplők várnak valakit, a remény megtestesülését, aki viszont soha nem jön már el. Jókai Anna Godot megjött című regényében Godot, a Megváltó eljött hozzánk, de egyelőre hiába kopogtat az üdvösségre még éretlen emberiség kapuján.

 Aki magánemberként is a műveiben megfogalmazott keresztény erkölcsi elveknek megfelelően él. És ennél nincs szebb dicséret íróember számára.


Pósa Zoltán
 
Publikálta
Vozár, Péterné

KÖZÉLET | GAZDASÁG | SZABADIDŐ | MINDENNAPOK | KIS SZÍNES | JEGYZET | SAJTÓKÖZLEMÉNYEK Powered by T-soft