A jó idő után szinte egyik pillanatról a másikra köszöntött be idén a tél. Bár az első hó gyorsan elolvadt, érdemes odafigyelni a megváltozott körülményekre. A rendőrség és a közlekedésbiztonsági szakemberek évről évre visszatérően hangsúlyozzák, hogy a megváltozott időjárási, látási, és útviszonyok miatt fokozott baleseti veszélyhelyzettel kell szembenézni a közlekedőknek, ennek ellenére Keszthelyen és környékén is még mindig sokan vannak, akik nem fogadják meg a jó tanácsot, és már csak egy baleset után döbbenek rá, hogy némi odafigyeléssel mindez elkerülhető lett volna.
Bár a fegyelem az elmúlt évekhez képest ismét javult, még mindig akadnak hiányosságok - tájékoztat dr. Lakics Andrea rendőrfőhadnagy, a keszthelyi kapitányság munkatársa. Ebben az időszakban a legtöbb problémát a csúszós út és az alacsony, átlagosan 0-3 C fok körüli hőmérséklet jellemzi. A száraz és nedves aszfalt váltakozása nem csak a gépjárművet, hanem a vezetőjét is alaposan próbára teszi. A felüljárókon és hidakon az aszfalt jegesedésével is számolni kell. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a téli gumi csak akkor biztonságos, ha megfelelő a profilmélysége is. Ennek az előírás szerint legalább 1,6 milliméteresnek kell lennie. Hiába persze jó téli gumi, ha az autós helytelenül választja meg a sebességet– figyelmeztet dr. Lakics Andrea. A főhadnagy hozzáteszi: a sofőrök közül többen az első hó lehullása után két-három héttel túl magabiztossá válnak, és ebből komoly problémák adódhatnak. Még a rossz idő beállta előtt érdemes ellenőriztetni a gépjármű világító-berendezéseit, az akkumulátort, hűtőfolyadékot, a belső fűtést, a hátsó ablak párátlanítóját és az ablaktörlő lapátokat, és a zárak, illetve a szélvédő lefagyását gátló folyadékot. Hóeséskor érdemes gondot fordítani az autó alapos letakarítására is. Nem elég csak a szélvédőket, és az ablakokat megtisztítani a téli csapadéktól, figyelni kell arra is, hogy a lámpák, főleg a féklámpák jól láthatóak legyenek. A rendőrség munkatársa arra is felhívja a figyelmet, hogy télen jócskán megnőhet a féktávolság, ezt a követési távolságnál, és a gyalogátkelőhelyek megközelítésénél egyaránt figyelembe kell venni. Egyes utakon számítani kell arra, hogy a csapadék miatt egyes szakaszokon előfordulhat a lovas kocsik, traktorok által a földutakról felhordott sár is, amely szintén okozhat balesetveszélyt. Ebben az időszakban többszörösére nő a vad elütések száma. Az őzeket, szarvasokat sajnos nem lehet szabályozni közlekedésében, alacsonyabb sebesség mellett azonban esetleg elkerülhető a baj, vagy csökkenthető a sérülés mértéke. S, ha valaki jószántából mindezeket figyelmen kívül hagyja, nem árt tudni, hogy a rendőrség munkatársai fokozott figyelmet fordítanak a biztonságos téli közlekedés szabályainak betartatására. Ellenőrzik, a gumiabroncsokat és az autók egyéb felszereltségét, figyelmeztetnek a hiányosságokra, és ha kell büntetnek. Továbbra is érvényben van az a jogszabály, miszerint ha ilyenkor kiderül, hogy valaki amiatt okozott balesetet, mert a jármű nem volt megfelelően felkészítve a téli közlekedésre, akkor azért külön bírság jár.
|