Noha anomáliák tarkítják a
szolnoki kerékpáros közlekedést, van azonban fejlődés is e téren – ez derült ki
a Városházán megtartott kerékpáros fórumon, amit a Civil Városmarketing
Kerekasztal és az önkormányzat szervezett meg. Az is elhangzott: a 26 km-es
kerékpáros úthálózat duplájára lenne szükség, hogy a kerekezők mindenhonnan
mindenhová eljussanak.
Súlyosbítja a helyzetet, hogy a
meglévő kerékpárutak egytizede teljesen elhasználódott, illetve a közlekedési
kulturáltság terén is előbbre kellene lépni a biztonságos közlekedés érdekében.
A bicajosok egy része nem ismeri, illetve nem tartja be a KRESZ előírásait, de
az autósok is lehetnének olykor toleránsabbak a kerekezők iránt. Veszélyforrást
jelentenek a „suhanó szellemek” – így nevezte a rendőrség képviselője a gyors,
de túl csendes elektromos kerékpárokat. További veszélyforrás, amikor a
gyalogátkelőhelyen nem leszállva, áttolva a bicajt, hanem lendületből mennek át
a kerékpárosok, kevés időt adva az autósoknak az észlelésre, lassításra.
Sok érdekes javaslat hangzott el
a biztonságos kerékpározás feltételeinek javítására. Például nem új
kerékpárutak kellenek – hangsúlyozta Oskó Imre, a Gördögök SE vezetője –, a
meglévők között átvezetésként kellene a mellékutcákba terelni jól látható
felfestéssel, piktogramokkal kijelölt útsávokra, útrészekre a bicajosokat. Az
is felvetődött, más nyugati országok gyakorlatát követve, az egyirányú utcákba
a forgalommal szemben is be kellene engedni a kerékpárokat. Ennek akár jövőre
már lesz is alternatívája, hiszen az új gyalogos-kerékpáros Tisza-hídra a
kétkerekűek rávezetése a belváros felől, nem kizárt, hogy ily módon lesz megoldva
– fogalmazott Szabó István alpolgármester. Több hozzászóló elmondta: a kerékpárutak nem akadálymentesítettek, úttorkolatoknál a le- és felhajtás céljából a magas útszegélykövek miatt gyakran kell leszállni a nyeregből. Tíz éves gond ez már Szolnokon - tették hozzá.
Az Autómentes Napon megszervezett
kerékpáros túrán a Városi Kollégium kollégistái is részt vettek. A túra
tapasztalatairól Zsigmond Anita 11-es gimnazista így számolt be:
„Tanítás után a
kollégium kerékpáros raktárához siettünk, ahol egy kis karbantartás
után kiválasztottuk a nekünk megfelelő bicajokat, majd délután 3 órakor elindultunk
két keréken felfedezni a várost, mivel a közös városi túra csak 5 órakor
indult. Elkerekeztünk többek között a zegzugos kis közökön megközelíthető
tabáni Tájházhoz, illetve a Tisza-partra, a Zagyva torkolatához, ahol az Euro Velo,
teljes nevén az Európai Kerékpárút
Hálózat is áthalad a Zagyva-hídon. Mint túravezetőnk elmondta, az Európai Kerékpárszövetségáltal
kialakított 12 hosszú távú, egész Európát átszelő kerékpárútegyike halad át Szolnokon észak felől. Ezen utak
teljes hossza több mint 60 ezer km, amelyből 20 ezer km már elkészült. Sajnos a
Zagyva-híd járdáján vezetett kerékpárúton végighajtani nem túl szívderítő,
mivel a korlát alacsony, nem éri el az előírt szabványmagasságot.
Ezután megérkeztünk a város
főterére. Lassan gyülekeztek a mozgásra vágyó fiatalok, és idősebbek egyaránt,
majd megérkezett Oskó Imre, a GÖRDÖGÖK SE vezetője, a főszervező is, aki elmondta
a szükséges információkat, ismertette az útvonalat. A túravezetők segítségével elkezdődött
a túra. Végighajtottunk a Baross úton, ezúttal a kerékpárosok hada a piros
lámpánál sem állt meg, persze kellő számú, sárga mellényes túravezetők minden
irányból biztosították a menetet. Megismertük Szolnok 26 km-es kerékpárútjainak
egy kis részét, olyan helyeken is jártunk, ahol eddig még soha. A túrával
felhívtuk az autósok figyelmét a környezetbarát, és nem utolsósorban egészséges
közlekedési eszközre, a kerékpárra. Médiaadatok szerint az Autómentes Napon
Budapesten 20 ezer kerékpáros (a lakosság egy százaléka), Szolnokon mintegy
200-300 kerekező (megközelítőleg a lakosság fél százaléka) vett részt a
programon, ami kezdetnek nem is rossz. Elmondhatjuk, hogy ezen a napon tettünk
valamit a környezetbarát közlekedés, a város érdekében, még ha egy kicsit el is
fáradtunk az út végére.”