Elindult az első Szolnokon készült Stadler FLIRT motorvonat
A MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. forgalomba állította az első olyan
FLIRT típusú villamos motorvonatot, amelynek kocsiszekrénye már a Stadler Rail
Csoport közelmúltban megnyitott szolnoki járműgyárában készült.
A részben magyar gyártású elővárosi motorvonat már az 50. olyan jármű,
amely a MÁV-csoport számára készülő, összesen 60 darab járműből álló flottából
forgalomba áll. A MÁV-START által üzemeltetett motorvonatokból a szállítási
ütemezésnek megfelelően a Stadler az utolsó vonatokat 2010 februárjában adja át.
A Stadler 2008 áprilisában rakta le az új vasúti járműgyártó üzemének
alapkövét Szolnokon. Az építkezés és az üzembe állítás közel rekordidő alatt
fejeződött be, ezért lehetőség nyílt arra, hogy az üzem részt vegyen a MÁV-csoport
számára szállítandó FLIRT állomány utolsó 7 vonatának gyártásában is. A magyar szakemberek
a gyártási folyamat során hét darab 4-részes FLIRT szerelvény 28
kocsiszekrényének hegesztését, összeállítását, és festését végezték. A szolnoki
üzem, amely Európa egyik legkorszerűbb alumíniumhegesztő üzemének számít, az
összes MÁV-csoport részére szállítandó vonat kocsiszekrényét átadta
végszerelésre a Stadler Svájcban található bussnang-i központjának.
Kozák Tamás, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta: „A budapesti
elővárosi forgalomban naponta több mint 100 ezer utasunk veszi igénybe a
személyszállító vonatokat. Fontos feladatunk, hogy a rendelkezésünkre álló
anyagi keretek között emelni tudjuk a vasúti közlekedés szolgáltatási
színvonalát, melyhez elengedhetetlenek a fejlesztések. A FLIRT motorvonatok
beváltották a hozzájuk fűzött reményeket: visszajelzéseink alapján az
utazóközönség megkedvelte a kényelmes és környezetbarát utazási alternatívát
kínáló vonatokat.”
A FLIRT motorvonatokat a hét minden napján a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs,
Budapest-Győr, illetve szeptember elsejétől a Budapest-Hatvan vasútvonalakon,
valamint hétvégenként a Budapest-Szob és Budapest-Eger viszonylatban is igénybe
tudják venni az utasok. A szerelvények egyterűek és légkondicionáltak, GPS alapú
utas tájékoztatási rendszer segíti az információk közlését, valamint az
alacsonypadlózatú kialakítás és a beépített emelők a mozgáskorlátozott utasok
számára is kényelmesebb utazást biztosítanak.
A komfort fokozat mellett kiemelkedőek a jármű műszaki teljesítményei is: a
motorvonat beépített teljesítménye intenzív indítást tesz lehetővé, amely az
elővárosi forgalomban jól kihasználható menetidő csökkentést, míg a korszerű
elektrodinamikus fékkel kombinált fékberendezés rövid fékutat tesz lehetővé. A
nagyteljesítményű elektrodinamikus fék a felhalmozott mozgási energiát villamos
energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felső
vezetékekbe, amivel jelentős költségcsökkentés érhető el. A motorvonatok
karbantartását és tisztását is a Stadler végzi, melynek eredményeként 94%-os az
üzembe helyezett vonatok rendelkezésre állása.