Az
EU egészében érvényesülő szabályozásnak köszönhetően egyre több európai
légitársaság teszi már lehetővé, hogy utasai a gépen, mobiltelefonon szöveges
üzeneteket küldjenek, internetezzenek vagy akár hívásokat bonyolítsanak le. Egy
évvel azután, hogy a bizottság egységes szabályokat vezetett be a repülőgépeken
való biztonságos mobiltelefon-használatra és e határfüggetlen szolgáltatás
egyszerű engedélyezésére vonatkozóan.
Eddig
három európai légitársaság – a Ryanair (Írország), a TAP (Portugália) és a Bmi
(Egyesült Királyság) – 27 repülőgépét szerelték fel olyan berendezéssel, amely
lehetővé teszi a GSM-telefonok biztonságos használatát az európai légtérben –
olvasható az online TTG Hírlevélben. Ez a szám 2009 végére várhatóan
megduplázódik. „Különösen az üzletemberek és a fiatalabb utazóközönség
telefonálna szívesen repülés közben, ugyanakkor a lehetőség az európai cégek
számára is új üzleti távlatokat nyit” – mondta Viviane Reding. „A
szolgáltatóknak ügyelniük kell arra is, hogy a díjak ésszerű kereteken belül
maradjanak. Ha mindez megvalósul, a repülőgépeken hozzáférhető mobiltávközlési
szolgáltatások nyújtásával az európai cégek előnyhöz juthatnak a
légiközlekedési piacon zajló világméretű versenyben” – tette hozzá az
információs társadalomért és médiáért felelős biztos.
A
jelenlegi adatok szerint a szolgáltatás legalacsonyabb díja hívás esetén
körülbelül percenként 1,60 euró, szöveges üzenet küldésekor pedig 0,43 euró,
attól függően, hogy az utas melyik földi mobiltelefon-szolgáltatót veszi
igénybe. Számos Európán kívüli légitársaság (többek között a Qantas, az
Emirates, a Malaysian Airlines, a Royal Jordanian, a Wataniya, és a Virgin
Australia) teszteli a szolgáltatást, amely mintegy 40 megfelelően felszerelt
repülőgépen már működik is.