Jogszabályi változtatások miatt havonta
38 fővel kevesebben halnak meg, mint tavaly – ez derül ki a dr. Bencze József rendőr
altábornagy, országos rendőrfőkapitány által összeállított sajtóanyagból. Január
1-jével megváltoztatták a közúti közlekedési előéleti pontrendszer szabályait.
A módosítások a pontrendszer céljának hatékonyabb elérését szolgálják, vagyis: a
járművezetők vezetői engedély átmeneti elvesztésével történő fenyegetettsége
megfelelő mértékű legyen.
Ez a jogkövetés irányába történő
tereléshez már elengedhetetlen volt. A módosítások következtében kevesebb cselekmény
elkövetése is a vezetői engedély visszavonásának reális lehetőségét idézi elő. Emelkedett
az egyes cselekményekhez rendelt előéleti pontok száma, szabálysértések esetén
a korábbi 1-3 pontról 1-5 pontra, bűncselekmények esetén pedig 4 és 7 pontról
6, illetve 9 pontra. Kis mértékben változott a ponttal szankcionált
cselekmények köre, ez azonban a közlekedés biztonsága szempontjából
legveszélyesebb, illetve leggyakoribb cselekményeket nem érintette.
Tekintettel az egyes
cselekményekhez társuló pontok emelésére, az értesítési ponthatár 14-ről 12
pontra csökkent. Ezzel párhuzamosan az utánképzésen való részvétellel történő
pontcsökkentés lehetősége is változott, 12 szerzett pontig 9 ponttal, 13-17
szerzett pont között pedig 6 ponttal lehet mérsékelni a nyilvántartott pontok
számát. A 18 pontos felső határ és az elérésével járó jogkövetkezmény nem
változott. Az egyes pontok elévülésének ideje 2 évről 3 évre módosult.
Ugyancsak a közlekedők jogkövető
magatartásának fokozását és ez által a közlekedésbiztonsági helyzet javítását
célozza meg a helyszíni bírság összeghatárainak módosulása, valamint a vezetői
engedély helyszíni elvétele esetkörének bővítése. Eddig a helyszíni bírság
összege 500 Ft
és 10 ezer Ft között alakult, azonban 2008. január 1-jét követően hatályos
szabályozás alapján, a helyszínen kiszabható összeg alsó határa 3 ezer, a felső
határa pedig 20 ezer Ft lett.
Módosult a vezetői engedély
helyszíni elvételét meghatározó jogszabály is, mely szerint a vezetői engedélyt
a helyszínen el kell venni attól, aki azzal gyanúsítható, hogy gépi meghajtású
járművet úgy vezet, hogy szervezetében szeszes ital fogyasztásából származó
alkohol van. Hangsúlyozni kell azonban, hogy e közlekedés-igazgatási szabály
változása az egyéb ide vonatkozó normákat nem érintette. Járművet eddig is csak
az vezethetett és ezután is csak az vezethet, akinek a szervezetében nincs
szeszes ital fogyasztásából származó alkohol. Pusztán arról van szó, hogy a
jogalkotó kibővítette, és ezzel visszaállította a vezetői engedély helyszíni
elvételének 4 évvel ezelőtti eseteit.