Az árhullámot követően a kiskörei víztározónál és a Felső-Tiszán a
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium vízügyi szakemberei eddig mintegy 50
teherautónyi uszadékot takarítottak el a folyó közel 200 km hosszú szakaszán –
tájékoztatott a szaktárca sajtóirodája.
A zöldtárca az árvíz során eddig
több mint 10 millió forintot fordított a folyópartok megtisztítására. Az
összegyűjtött szemetet hulladéklerakókra szállítják. A zöld tárca a határvízi
bizottságokon keresztül tárgyal az Ukrajnából érkező uszadék csökkentésének
lehetőségeiről.
Eddig ötven teherautónyi szemetet gyűjtöttek össze a vízügyi szakemberek a
kiskörei víztározónál és a Felső-Tiszán. A mintegy 200 km-es folyószakaszon 50
ember vesz részt a munkálatokban. A szakemberek már 350 köbméter szemetet
gyűjtöttek össze, amit hivatalos hulladéklerakókba szállítanak. Az uszadék és a
szemét gyűjtése jelenleg is folyik.
A vízügyi szolgálat nemcsak a kezelésében lévő védművek mentén szedi a
szemetet, hanem a folyóhoz kapcsolódó, a kezelésében lévő műtárgyak - pl.
zsilipek, vízkivételi művek - környékén, és azokon a hozzáférhető helyeken is,
ahol az összegyűlt szemét vízminőségi gondokat okozhat. A tulajdonosok feladata
ugyanakkor azon létesítmények megtisztítása, amelyeket a levonuló árvíz útjába
- hullámtérben - építettek. A tulajdonosok felelőssége ugyanis, hogy a
kezelésükben lévő úszómű - pl. stég, állóhajó - ne csökkentse az árvízi
levezető-képességet, nekik kell gondoskodniuk arról, hogy létesítményeik akár
az összegyűjtött uszadék által, akár más módon ne jelentsenek akadályt a
biztonságos árvízlevezetésben.
Az elmúlt időszak rendkívüli árvizei olyan területeket is elöntöttek
Ukrajnában, amelyek korábban nem kerültek víz alá. A levonuló árvíz ezekről az
eddig el nem öntött területekről is lehozta a rosszul vagy illegálisan
elhelyezett hulladékok jelentős részét. A Tiszán érkező hulladék illetve
természetes uszadék jelentős gondokat okozott a magyar szakaszon is. Árvíz
idején a folyóból gyakorlatilag lehetetlen az uszadék eltávolítása a nagy
vízsebesség miatt, és életveszélyes is lenne hajóval megközelíteni a szemetet.
Ilyen esetekben a duzzasztóműveknél, így a kiskörei erőműnél sincs lehetőség az
uszadék visszatartására. A táblák lezárása az árvízszintek növekedésével járna,
mely vállalhatatlan árvízi kockázatot jelentene. Ebben az időszakban az uszadék
összeszedése csak az árvízi meder szélén lehetséges.
Az érkező uszadék egyaránt jelent hazai és nemzetközi problémát. A
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium ezért a határvízi bizottságokon
keresztül tárgyal az érkező uszadék csökkentésének lehetőségeiről, valamint
uniós támogatási konstrukciók igénybevételéről Ukrajna számára, hogy így
csökkenthessék a folyók árterében elhelyezett illegális hulladéklerakók számát.