Online Magyarország
Települések
Kistérségek
Régiók
Keresések
Befektetőknek, kivitelezőknek
(ajánlatok és ajánlatkérések)
 
Portfólió
(cégek, intézmények, civil szervezetek a településen)
 
Turisztikai vonzerőleltár
(látnivalók és rendezvények)
 
Versenyképesség
(települések statisztikai adatbázisa)
 
TÖOSZ online
(az önkormányzati szövetség hírei)
 
 
 
Új Magyarország Fejlesztési Terv
(2007-2013 nyertes pályázatok)
Web-tér menedzser
belépés
regisztrált felhasználóknak
Adózás, helyi adók

Államigazgatás

Állatbarát

Állattartás

Befektetés

Belföld

Bér, jövedelem

Beruházás

Borturisztika, borturizmus

Cégek, vállalkozások hírei

Cégvilág

Civil hírek

Civil közösségek

Család

Egészségügy / szociális intézmények

Egyenlő esélyek

Egyesület

Egyházak

Elemzések, tanulmányok

Életmód

Emberbaráti segély

Építési ügyek

Érdekességek

Események

EU információk

EU pályázatok

e-ügyintézés

Felhívás

Felmérések

Fiatalok

Foglalkozás egészségügy

Foglalkoztatás

Fogyasztóvédelem

Gasztronómia

Gazdasági hírek

Gazdaságpolitika

Gyermek és ifjúsági ügyek

Gyermeknevelés

Hazai sport

Helyi önkormányzat

Helyi szolgáltatások

Helytörténet

Honvédség

Hőszolgáltatás

Humán

Idegenforgalmi információ

Információ

Informatika

Ingatlanforgalmazás

Innen-onnan

Innováció

Interjú

Internet / multimédia

Intézményfenntartás

Irodalom

Jegyzet

Jótékonyság

Karácsonyi ünnepségek

Karrier

Katasztrófavédelem

Képviselők

Képviselők hírei

képviselő-testület

Képviselőtestület

Kiállítások, konferenciák

Kistelepülések

Kistérségek

Kitüntetés

Konferencia

Kórház, klinika vagy egészségügyi centrum

Kormányrendeletek

Kormányzati hírek

Könyvismertető

Környezet

Környezetvédelem

Közbiztonság

Közérdekű információk

Közgyűlés

Közlekedés

Közlekedési információk

Közvélemény

Kulturális programok

Minisztériumok

Műsorok

Nemzetiségi ügyek

Népművészet

Nyugdíjasoknak

Oktatás

Önkormányzati választás

Pályázatok

Parlagfű

Párthírek

Pedagógia

Polgári védelem

Politika, közélet

Projekt

Regionális programok

Rendezvény

Rendőrségi hírek

Segítő vonal

Sport / fittness / szabadidő

Sportrendezvény

Szabadidő

Szociális ügyek

Társadalom

Telemarketing

Terrorizmus

T-Kisebbségek

Törvény, rendelet, szabályozás

Tudományos hírek

Tudósítás

Turizmus

Tűzijáték

Utazás

Ünnepségek

Vagyongazdálkodás

Vagyonkezelés

Vállalkozásfejlesztés

Vallás

Vélemények

Vendéglátás


Negyvenmilliárd városmegújító beruházásokra


Komoly gondot jelent az Észak-alföldön az országos átlag kétszeresét kitevő városok fejlesztése, valódi városi szerepkörökkel való ellátása, az infrastrukturális hiányosságok felszámolása, a régió gazdasági szerkezetének átalakítása, miközben javul a térség megközelíthetősége, egyre jobb utakon lehet autózni és a határmenti területek fejlesztését elősegítheti Románia uniós csatlakozása is. Minderről Gazda Lászlóval, az Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács (ÉARFT) elnökével beszélgettünk.

A szolnoki múzeumalapító dr. Balogh Béla csendesen szemlélődve "áll" a Kossuth téren - mintha csak a több éve beígért belvárosi átépítést várná

- Hogyan értékeli a tavalyi esztendőt a régió, illetve a megyék szempontjából a támogatási források tükrében?

- Az Észak-alföldi Régióban a Terület- és Régiófejlesztési Célelőirányzat (TRFC) teljes kerete 5,924 milliárd forint volt 2006-ban. A megítélt támogatás összege 5,218 milliárd forintot tett ki. A beérkezett 451 pályázat közül 151-et tudtunk támogatni. Hajdú-Bihar megye pályázói 1,132 milliárd, Jász-Nagykun-Szolnok megye pályázói 2,534 milliárd, míg Szabolcs-Szatmár-Bereg megye pályázói 1,552 milliárd forint támogatást kaptak.

- Kérem, említsen meg néhány, a régióban 2006-ban megvalósult  beruházást, fejlesztést.

            - A barabási iskolarekonstrukciót azért emelném ki, mert a település a Vásárosnaményi kistérségben, a régió egyik leghátrányosabb kistérségében található. Az általános iskola épülete rendkívül leromlott állapotban volt, az önkormányzat saját erejéből képtelen volt biztosítani az oktatási intézmény megfelelő működéséhez nélkülözhetetlen felújítás pénzügyi hátterét, amit a TRFC pályázata biztosított. 40,6 millió forint támogatással. A szolnoki Modul Kft. raktárcsarnok építésére és termeléskorszerűsítésre nyert 20 millió forint TRFC pályázati támogatást, 28 új munkahely is létesült

- Miben sikerült előrelépni, és miben nagy még mindig a lemaradás?

- Az utóbbi években az Észak-alföldi Régió számára elérhetővé vált európai uniós és hazai területfejlesztési források lehetőséget biztosítottak a régió lemaradásának mérséklésére. Komoly előrelépés történt az infrastrukturális hiányosságok felszámolása terén, javult a régió megközelíthetősége: tovább folytatódtak az autópálya-építések, menetrendszerinti járatok indultak a Debreceni Repülőtérről. Szintén jelentős, környezetvédelemmel kapcsolatos fejlesztések kezdődtek el a régióban. Uniós támogatásokból valósul meg a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei hulladékgazdálkodási program, a regionális ivóvízminőség-javító program I. üteme és hazai forrásból a II. ütem előkészítése, amely mintegy 200 településen oldja meg az ivóvíz minőségi problémáit. Ugyanakkor az Alföld tradicionálisan elmaradott infrastrukturális állapotát nem lehet egy-két év alatt felszámolni. Régiónk az ország városokkal legsűrűbben ellátott területe, a városok száma az országos átlag csaknem kétszerese. Azonban a régió városainak többsége nem rendelkezik megfelelő városi szerepkörökkel, nem képes vidéki környezetét városi funkciókkal kiszolgálni. Épp ezért fontosnak tartjuk a városhálózat fejlesztését: közel 40 milliárd forintot fordítunk városmegújítási beruházásokra.

- A régió fejlesztésére 2007-2013 között csaknem 270 milliárd forint forrás áll majd rendelkezésre európai uniós és a hozzá társuló hazai társfinanszírozás révén. Idén mennyi forrás biztosított, és mely területek fejlesztésére?

- Régiónkban 2007-ben az ÉAOP-ból a hét éves keret mintegy 14 százaléka áll rendelkezésre, ez mintegy 35-40 milliárd forint fejlesztési forrást jelent. Ez évtől már az operatív program minden intézkedéséhez kapcsolódva jelennek meg pályázatok. A gazdaságfejlesztésen belül a kistérségi és helyi jelentőségű ipari területek fejlesztése, az együttműködések elősegítése, valamint alap- és emeltszintű tanácsadás lesz támogatható, amelyre mintegy 5,5 milliárd forint támogatási forrást biztosít a program 2007-ben. Az ÉAOP két másik nagy területe a közlekedés és a turizmus fejlesztése, amely a források mintegy 18, illetve 21 százalékát teszi ki. A közlekedésfejlesztésen belül a közúti közlekedési infrastruktúra-, kerékpárutak fejlesztése és az integrált közösségi közlekedési rendszerek kialakítása és fejlesztése támogatható, míg a turizmusfejlesztésen belül a termék- és attrakciófejlesztés, a turisztikai szervezeti és működési feltételek fejlesztése és a fogadási feltételeinek javítása.

Idegenforgalmi látványosság a karcagi Patikamúzeum

- Az ÉAOP fontos célkitűzései között van a régió kis- és középvállalkozói szektorának megerősítése, a turizmus jövedelemtermelő képességének javítása. Mi várható ezeken a területeken?

- A kis- és középvállalkozói szektor megerősítése érdekében az őket körülvevő gazdaság működési feltételeit kívánjuk javítani többek között: a helyi jelentőségű ipari parkok, valamint meglévő ipari területek infrastruktúrájának fejlesztésével, az általuk nyújtott szolgáltatások mennyiségi és minőségi bővítéséhez szükséges fejlesztések támogatásával; az új, induló vállalkozások megerősödését célzó inkubációs tevékenységek fejlesztéséhez és bővítéséhez nyújtott támogatással; a vállalati együttműködések, klaszterek, beszállítói hálózatok kialakításának elősegítésével, a közös vállalati beruházások támogatásával.

A másik fontos célunk, a turizmus jövedelemtermelő képességének javítása. Ennek érdekében erősíteni kívánjuk a régió turisztikai vonzerejét több intézkedéssel. A régió kiváló turisztikai adottságaihoz igazodva támogatni kívánjuk a már meglévő attrakciók fejlesztését, illetve új termékek, komplex programok kialakítását a termál- és egészségturizmus, az öko-, aktív és természetközeli turizmus, a kulturális és örökségturizmus, valamint a konferencia-, rendezvény- és üzleti turizmus területén. Támogatjuk a kereskedelmi szálláshelyek fejlesztését és a szálláshelyeken nyújtott szolgáltatások minőségi és mennyiségi bővüléséhez szükséges beruházásokat, valamint a hiányterületeken turisztikai szakemberek nem iskolarendszerű képzését, a turisztikai intézmények hálózatos, régión belüli, régiós, illetve országhatárokon átnyúló együttműködéseit, az egységes régiómarketing megvalósítását. Mindezek eredményeként nőhetnek a régió turisztikai bevételei.

- „További fontos cél a helyi szintű közlekedési kapcsolatok, valamint az épített és társadalmi környezet által kínált életminőség javítása.” Itt milyen jövőbeni fejlesztésekről, induló projektekről tud beszámolni?

- A régión belüli közlekedési hálózat szolgálja a gazdasági szereplők, a lakosság és a turisták mobilitási igényeit. Az Észak-alföldi Régió közúti ellátottságának mennyiségi mutatója alapvetően jónak mondható, de azok minősége jelentős fejlesztésre szorul. Az elmaradott területeken a közúthálózat kiemelkedően rossz állapotban van. A kerékpárút-hálózat alacsony aránya pedig gátolja a hivatásforgalmi célú, környezetbarát kerékpáros közlekedés térhódítását. A hátrányos helyzetű kistérségek elérhetőségének javítása érdekében az ÉAOP főleg olyan fejlesztéseket támogat, ami elősegíti ezen térségek bekapcsolását a regionális gazdaságba. Így: a régió belső elérhetőségének fejlesztését, elsősorban a négy és öt számjegyű utak minőségének javítását támogatja. Az operatív program a közlekedési kapcsolatok javítása során kiemelten fókuszál a környezetbarát közlekedési módok elterjedésére és fejlesztésére, a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítására.
 
A régióban kiemelten fontos a térségi különbségek csökkentése, a leszakadó területek felzárkóztatása, amelyhez hozzájárul az épített és társadalmi környezet által kínált életminőség javítása. Az ÉAOP a minőségi köz- és közigazgatási szolgáltatásokhoz való hozzáférés területén tapasztalható területi különbségek okán kiemelten fókuszál a közösségi jellegű szolgáltatások fejlesztésére, a humán közszolgáltatások – oktatási-nevelési, egészségügyi, szociális és közösségi intézmények – térségi alapon történő optimalizálására, elősegítve ezzel a települések egyenlő hozzáférését a szolgáltatásokhoz. A régióban az összes projekt mintegy 70 százaléka közlekedési és települési, közösségi infrastruktúrafejlesztéssel kapcsolatos. 

A közelmúltban adták át a kisvállalkozásokat segítő Uniós Házat Szolnokon

- A régió 27 kistérségéből 15 a leghátrányosabb, 9 pedig a hátrányos helyzetűek közé tartozik. Milyen előrelépés várható e téren?

- A régió 27 kistérségéből a három megyeszékhelyet tartalmazó kivételével valamennyi kistérség hátrányos vagy leghátrányosabb helyzetűnek minősül. Az ÉARFT az Észak-alföldi Régió Stratégiai Programja készítése során ezért úgy döntött, hogy a versenyképesség növelése mellett, mind a Stratégiai Programban, mind az ÉAOP-ban hangsúlyos szerepet kell, hogy kapjon a területi különbségek felszámolása és a hátrányos helyzetű térségek felzárkóztatása is. Az operatív program által támogatott területek közül kimondottan a területi különbségek felszámolását segíti például a „Regionális és helyi jelentőségű közlekedési infrastruktúra fejlesztése” és a „Térség és településfejlesztés” prioritás.

- Románia uniós csatlakozását követően hogyan változik a határon átnyúló kapcsolatrendszer?

- Az Észak-alföldi Régió számára a határmenti elhelyezkedés számos kihívást és lehetőséget rejt magában. Az Európai Unió keleti kapujaként mindig nagyon fontosnak tartottuk a szomszédokkal való jó kapcsolat kialakítását. Már Románia uniós csatlakozása előtt elindítottuk azokat a programokat, amelyek lehetőséget biztosítottak arra, hogy a határmenti régiókban élők együtt dolgozzanak és gondolkodjanak. A területfejlesztés hatóköre ugyanis nem állhat meg az országhatároknál, a fejlődéshez össze kell hangolni a fejlesztési politikákat. Úgy gondoljuk, a határmenti térségek fejlődési lehetőségeit jelentősen előmozdíthatja, ha a határmenti régiók tervezése és stratégiaalkotása tekintettel van a határmenti, periférikus térségek speciális helyzetére. A határmenti területek fejlesztését akkor tudjuk legeredményesebben előmozdítani, ha a régiók, megyék és kistérségek szereplői közösen vesznek részt a határon átnyúló fejlesztési politikák kialakításában. Ennek érdekében több olyan programot indítottunk el, amellyel magyar-román területfejlesztők partnerségi hálózatát alakítottuk ki. Ilyen a Partnerség 2007-2013 nevet viselő, jelenleg is futó programunk. Ez a projekt az Észak-nyugat Romániai Régióval és Szatmár megyével partnerségben valósul meg.


(Kép és szöveg: Simon Cs. József)


Publikálta
null