Akcióban a köz szolgái. Április végén parlagfüvet szedtek, később már az államigazgatási kollégium ülésén vesznek részt. Nyár elején tehát sok a dolguk, különösen a fogyasztóvédelmi felügyelőknek, akik az ilyenkor szokásos ellenőrzések mellett a strandcikkek csomagolását is árgus szemekkel fürkészik.
Dr. Boieru Ildikó igazgató JNSZ Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség; Ennek az az oka, hogy utóbbi években sajnos megszaporodtak azok a balesetek, amelyek különböző strandcikkek használata során keletkeztek. Így például nem rendeltetésüknek megfelelően használták az úszógumikat.
Az úszógumikon, matracokon és egyéb vízijátékokon jól látható helyen fel kell tüntetni, hogy ama eszköznek mi a rendeltetése, és hogyan használható. Az úszógumi például életmentésre alkalmatlan. Ha a tájékoztató felirat hiányzik, már érkezik is a büntetés. De kinek is? A hiányosságot a kereskedőnek kell pótolnia, hiszen a törvény őt kötelezi erre. Mivel a kereskedő értékesít és hoz forgalomba fogyasztói szempontból veszélyes terméket, vagy nem megfelelő, előírásnak rendeltetésnek nem megfelelő terméket, így elsődlegesen fogyasztóvédelmi szempontból a kereskedőnek a felelőssége áll fent.
Idén több mint kétezer panasz érkezett a felügyelőséghez. Kevesen vannak tisztában azzal, hogy miképp változtak a szabályok. például a lábbelikre két éves garancia érvényes, ha féléven belül hibásodik meg a cipő, akkor úgy tekintik, hogy az már a vásárlás pillnatában is selejt volt.
Itt egy panaszkönyv, vagy elegánsabban: a Vásárlók Könyve. Szúrópróbaszerűen tértünk be a boltba, bele is lapoztunk a jól látható helyre kifüggesztett iratba. 2005-ből származik a legutóbbi bejegyzés. Az üzletvezető filozófiája az, hogy a vevő baját- ha lehet- azonnal orvosolni kell:
Demeter Zoltánné; megpróbáljuk helyben azonnal vagy kártalanítani, vagy megoldani a vásárló problémáját, hogy ne kerüljön sor a vásárlók könyvébe való beírásra.
A vásárlók könyvébe bekerült panaszt harminc napon belül ki kell vizsgálni. A PTK rendelkezése szerint a hibás árucikket ki kell javítani, ha ezt nem lehet: akkor cserélni kell, esetleg olcsóbban eladni, vagy a vételárat visszatéríteni. Az a végső megoldás, hogy ne a Vásárlók könyvébe írjon be a vevő, hanem visszaadjuk neki hivatalos módon a termék árát.
A Fogyasztóvédelmi Felügyelőség vezetője elmondta: a felügyelet egyre inkább csak tanácsadó szerepet vállal, a vevő és a szolgáltató vitás ügyét a Békéltető testületek rendezik el. A legtöbb panaszos egyébként a kiszolgálás módját, hangnemét kifogásolja.
|